Om Styrsö BK

Motor för friskvård för alla på Styrsö

Styrsö BK är Styrsös största ideella förening och öns motor för idrott och friskvård. Föreningen har drygt 500 medlemmar, vilket innebär att fler än var tredje styrsöbo är medlem. Styrsö BK startades 1936 för att bedriva fotboll, men föreningen är sedan decennier mycket mer än en bollklubb. På senare år har träning och friskvårdsaktiviteter av olika slag ökat i omfattning och engagerar idag hundratals styrsöbor i alla åldrar på regelbunden basis.

Styrsö BK har seniorlag i fotboll för såväl damer som herrar. Herrlaget spelar 2022 i division 5 Göteborg B och damlaget och oldboyslaget är än så länge inriktade på träningsverksamhet. Fotbollen för barn och ungdomar är organiserad i SSIK, Södra Skärgårdens Idrottsklubb, som drivs gemensamt av Styrsö BK, Donsö IS och Vrångö FF.

I klubbhusets träningslokal hålls gruppträningar för styrka, kondition och balans i flera olika former, och i det välutrustade gymmet bedriver medlemmar individuell styrke- och konditionsträning.

Styrsöskolans idrottslärare använder inomhusgymmet och träningslokalen för undervisning i styrketräning och Styrsö vårdcentral använder lokaliteterna för rehabiliteringsträning för sina patienter. I klubbhuset finns också lokaler och faciliteter för sociala och kulturella aktiviteter och lokalerna hyrs ut för till exempel fester och träningsläger.

På Amneviksvallens naturgräs spelas fotboll mellan maj och oktober. I anslutning till fotbollsplanen och klubbhuset finns också ett utegym. Under hösten 2021 påbörjas en byggnation av nya utomhusanläggningar: en multiarena för barn och ungdom, en lekplats med hinderbana och nya gymstationer för personer med funktionsvariationer.

Klubbsektionen Stigfinnarna utvecklar och förvaltar sedan 2007 ett nät av naturstigar runt Styrsö som används flitigt av såväl fastboende som besökare för promenader och jogging.

Sedan 2020 finns också en bordtennissektion vars medlemmar har möjlighet att spela bordtennis i klubbhuset.